De Protestantse Gemeente Doetinchem is fairtrade kerk

Sinds januari 2014 is de PG Doetinchem een Fairtrade Kerk. Dit houdt in dat we op al onze vierplekken zoveel mogelijk fairtrade en/of duurzame producten gebruiken. Het gebruik van fairtrade/duurzame producten stimuleert de eerlijk handel en is goed voor het milieu. Hierover zijn de volgende afspraken gemaakt:

Coördinator: Anneke Peerenboom, E: anneke@peerenboom.info

Op iedere vierplek is een contactpersoon:

– Catharinakerk: Anita Bijleveld, gemeentelid. Coby Kuiperij, gemeentelid Catharina Kerk.

– de Wingerd: Gerty van Bijlevelt, diaken

– Slangenburg: vacant

– Wehl: vacant

– Hofkerk: vacant

Coördinator en contactpersonen vormen samen de werkgroep Fairtrade Kerk. In deze werkgroep worden afspraken gemaakt welke activiteiten in welke vierplek worden gehouden.

Taken contactpersoon Fairtrade (FT)

– Aanspreekpunt voor de vierplek

– Deel uitmaken van de werkgroep

– Controleren of de FT producten worden gebruikt die centraal zijn afgesproken

– Initiatief nemen tot het organiseren van afgesproken activiteiten

– 1x per jaar verslag uitbrengen samen met de andere contactpersonen bij de diaconie.

Beheer en Inkoop vierplekken PGD

De Wingerd: Inkoop: Sandra Nieweg, E: beheerderdewingerd@hetnet.nl

Catharinakerk: Inkoop: Jan Terbeek, E: beheercatharinakerk@gmail.com

Slangenburg: Inkoop: Lies Ankersmit, E: j.ankersmit10@hetnet.nl

Wehl: Inkoop?

Hofkerk: voorzitter: de heer Garretsen, E: joanluciagarretsen@gmail.com
Inkoop: Bernard, E: bernard.62@hotmail.com en Ina Bloemendal, E: berninabloemendal@hotmail.com

Waar zijn de FT producten te koop?

De avondmaalswijn en druivensap: Deze wordt centraal ingekocht bij de Wereldwinkel door Jan Kuiperij. De verschillende vierplekken bestellen hun wijn bij Jan Kuiperij, E: jankuiperij@kpnmail.nl tel: 0314-340607 Biologisch druivensap (ook in kleine flesjes) is te koop bij Odin (vroegere Volle Pond), Houtkampstraat 58, 7001 EC Doetinchem en bij de Verse Kers, Bleeksestraat 2, 7031 EL Wehl Tel: 06 50417071 .

FT koffie, thee, suiker: Coffee Fresh, Westhoff, Drempt. Westhoff heeft ook FT thee, “Tea of Life” in 10 verschillende smaken en FT-suikerstaafjes.

Thee, suiker, koekjes, sinaasappelsap en wijn: De Sligro verkoopt FT thee, suikerstaafjes (Alex Meijer), per stuk verpakte FT koekjes, losse FT koekjes, FT sinaasappelsap, FT wijn.

Duurzame bloemen: Verkrijgbaar bij gecertificeerde duurzame bloemisten:

· Bloematelier Rosas, Baron van Dieststraat 55, 7006 AP Doetinchem, (certificering zilver? goud?)

· Olthuis-Takken, Dr. Huber Noodtstraat 35-37, Doetinchem, (certificering zilver)

· Bloembinder Evers, Keppelseweg 51, 7001 CE Doetinchem (certificering goud)

· M4Flowers de Bongerd, De Bongerd 71, 7006 NH Doetinchem (certificering zilver)

Bonbons en chocolade:

· Bij Odin zijn verschillende luxe FT chocolades verkrijgbaar

· Bij vrijwel alle supermarkten is Tony Chocolonely verkrijgbaar in verschillen smaken

· Alle Verkade chocolade en alle huismerkchocolade van PLUS (in de wijk Dichteren bij Waterrijk) hebben het FT keurmerk

· Bij de LIDL zijn leuke chocolade cadeauverpakkingen verkrijgbaar (een beetje zoals Merci)

Chocolademelk:

· PLUS heeft eigen merk chocolademelk gemaakt van FT cacao

· Tony Chocolonely heeft ook 1 liter pakken chocolademelk. Is behoorlijk sterk maar makkelijk aan te lengen met gewone biologische melk. Verkrijgbaar bij de PLUS, JUMBO, sommige Albert Heijns

Diverse FT producten: verkrijgbaar bij de meeste supermarkten

· Wijn

· Hagelslag

· Chocoladepasta

· Pindakaas

· Honing

· Bananen

· IJsthee (Plus eigen merk!)

· Pinda’s/Noten

· Ananas (uit blik)

· Rijst

· Kooksauzen

FT keukenhanddoeken, theedoeken: · Smulders textiel: https://www.smulderstextiel.nl/duurzaamheid/fairtrade/
https://www.beterleven.net/Theedoeken-Fair-Green · https://www.ikshopgifvrij.nl/fairtrade-theedoeken-van-biologisch-katoen

· Googelen op Fairtrade theedoeken/keukendoeken om deze te vinden. Er zijn veel leveranciers.

Alle FT producten met de leveranciers zijn te vinden op https://www.fairtradenederland.nl/producten/