Onderscheidingen voor vier kerkleden

Vier kerkelijk betrokkenen zijn geëerd met een koninklijke onderscheiding.

Raymond Heerenveen
is een bekende verschijning in De Wingerd. Na een opzienbarende carrière in de sport zette Raymond (1948) zich hier in als vrijwilliger in bij Stichting Ontmoetinchem en Humanitas. Ook verzorgt hij nog steeds ieder jaar de muziek tijdens pauzes van de Doetinchemse Avondvierdaagse en is hij vrijwilliger bij de kerkdiensten in het Slingeland Ziekenhuis. Hij werkt met zang en gitaarspel in De Wingerd mee bij bijzondere diensten, bij de oecumenische diensten en bij de katholieke vieringen die daar elke donderdagochtend plaatshebben. Aan de vespers in de Driekoningenkapel draagt hij eveneens bij als lector en met zang en gitaarmuziek. Raymond Heerenveen werd als atleet tussen 1971 en 1981 negen keer Nederlands kampioen sprinten op meerdere afstanden. Hij verbeterde Nederlandse records en kwam in 1976 voor de Nederlandse Antillen uit bij de Olympische Spelen in Montreal.

Raymond mag zich nu Lid in de Orde van Oranje-Nassau noemen. Hij is, weken later, nog steeds aan het bijkomen. “Het is het laatste waaraan ik gedacht had. Ik geniet er nog steeds van, maar blijf ook mezelf. Er verandert niks bij me.”

Cor Keijzer werd Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. In de kerk zette hij zich in de jaren negentig in voor de bouw van De Wingerd met fondsenwerving en o.a. de verkoop van wijn. In die tijd heeft hij ook een maquette van het gebouw gemaakt. Cor (1960) is een drijvende kracht achter het jaarlijkse kampeerweekend van de kerk. Hij is veteraan en richtte de Stichting Veteranen Oost-Nederland op. In 2012 kwam dankzij hem het ontmoetingscentrum Spoorzicht voor veteranen aan de Terborgseweg tot stand. Door zijn inzet creëerde hij daar voor velen een tweede huis. Een belangrijke activiteit van Cor Keijzer is om andere veteranen te helpen bij de verwerking van een trauma.

Behalve zijn vrouw Riet werd ook de hulphond Koen in het zonnetje gezet. De burgemeester bood Koen een oorkonde aan voor diens trouwe begeleiding.

“Het heeft twee dagen geduurd voordat het binnenkwam”, vertelt Cor een tijd later. “De burgemeester had me met een smoes naar het stadhuis gelokt. Er zou een bespreking zijn over de voorbereiding van de aanstaande veteranendag. Dat pakte dus heel anders uit. Het is een enorme ervaring, een hele eer.”

Janneke en Ko van Renssen moesten hun vakantie in Spanje onderbreken vanwege een toen voor hen nog vage gebeurtenis in het stadhuis van Doetinchem. Ze kregen allebei de onderscheiding Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

Janneke van Renssen (1951) werkt sinds 2000 als vrijwilliger in onze kerk. Ze verzorgt samen met anderen de liturgische bloemschikkingen in de Catharinakerk. Ook is ze koster en kookt ze met de kookgroep voor de Open Tafel. Sinds 2015 is Janneke actief voor de Vereniging van Reumapatiënten, helpt ze als collectante en bij de hydro zwemtherapie. Sinds acht jaar is ze actief voor de Kledingbank Doetinchem. Daar is ze bestuurslid, verantwoordelijk voor de operationele aansturing en coördineert ze de circa 40 vrijwilligers. Om die laatste reden noemde burgemeester Boumans haar ‘supervrijwilligster’: ze houdt het wel en wee van tientallen vrijwilligers in het oog.

Ko van Renssen (1951) was in onze gemeente coördinator huiscatechese, kerkrentmeester, ouderling en is nog steeds lector in de Catharinakerk. Ook helpt hij oudere gemeenteleden. Buiten de kerk is hij (sinds 2009) lid van de commissie Arbeid en Scholing (vanaf 2017 voorzitter) en tevens bestuurslid van de IG&D (industrie, groothandel en dienstverlening) Bedrijvig Doetinchem. Hij zette voor IG&D verschillende projecten op waaronder het Achterhoekbrede 3D printerproject. Vanaf het begin (2009) is hij bestuurslid van het Technieklokaal Doetinchem/Bronckhorst voor het basisonderwijs. Sedert enkele jaren bezorgt hij regelmatig voedselpakketten voor de Voedselbank. Bij de uitreiking roemde de burgemeester Ko’s grote verantwoordelijkheidsgevoel.

De onderscheidingen voor Janneke en Ko misten hun uitwerking niet. Het huis stroomde ’s middags vol met familie uit het land en met bekenden uit de Doetinchemse samenleving. Dochters van Janneke en Ko, betrokken in het complot, hadden alles tot in de puntjes voorbereid.