Hemelvaartontmoeting Dresden 29-05 tot 02-06 ’19

Zoek vrede, jaag die na!

Zingend, in gesprekken, in de vieringen, hebben we Psalm 34:15 vormgegeven. We, dat zijn 52 mensen vanuit de PGD en minstens zoveel uit de Lukasgemeinde in Dresden. De jongeren, tien uit Doetinchem met hun begeleiders en dertien uit Dresden, vonden gezamenlijk onderdak in de lokalen van het kinderdagverblijf en de gemeentezaal van de kerk. Dat was hun uitvalsbasis voor tal van spelen, muziek maken, kampvuur, gesprekken over het thema vrede.

Zoek vrede…

In het militair-historisch museum in Dresden werden we geconfronteerd met de keuzes die mensen maakten om verworvenheden te benutten voor vernietiging in plaats van opbouw. Bovenin de nieuwe vleugel, ontworpen door de architect Libeskind, kijk je prachtig uit over de stad.Deze skyline zagen de piloten van de bommenwerpers in 1945. Nu belemmeren de stalen spanten  enigszins het uitzicht. Daarmee voel je als het ware de spanning van de ingeperkte vrijheid. Tijdens de thema-ochtend vertelde Bettina Muller, pedagogisch medewerker van de Lukasgemeinde, ons over de achtergrond van Psalm 34. Op allerlei manieren spraken we met elkaar over tal van aspecten van vrede.

… jaag die na!

Met een knipoog naar deze opdracht bezochten we het idyllisch gelegen jachtslot St. Moritzburg. Genietend van het mooie weer en de prachtige omgeving konden we veel met elkaar bijpraten en zo onze vriendschapsbanden versterken of nieuwe aanknopen. Trompetgeschal is een wezenlijk onderdeel van de jacht. We boften dat het Posaunenchor van de Lukasgemeinde tijdens ons verblijf z’n 95-jarig jubileum vierde. Na een concert op zaterdagmiddag namen ze op zondag de hele muzikale begeleiding van de kerkdienst voor hun rekening. Deze dienst werd helemaal geleid door ds. Manja Pietzcker en ds. Ina Veldhuizen samen, afwisselend in het Duits en het Nederlands.

Tot slot

Tijdens het koffiedrinken na de dienst zongen de jongeren een mooie zegenbede. Het hartverwarmende afscheid ging gepaard met veel knuffels en ook een traan hier en daar. Veel indrukken nemen we mee!