Expositie LICHT in de Catharinakerk

Catharina Spiritueel organiseert tot 28 januari een expositie in de Catharinakerk met het thema ‘Licht’. Deze reizende expositie van ArsProDeo en ZOA blijft gedurende 3 weken in Doetinchem en is vanaf dinsdagmiddag 10 januari tot en met zaterdagmiddag 28 januari dagelijks van 13.00 tot 16.00 uur te bezoeken, behalve op maandagmiddag.

Het christelijk kunstenaarscollectief ArsProDeo zet zich al jarenlang in om hedendaagse kunst een plek in de kerk te geven. Het collectief is ervan overtuigd dat christelijk geïnspireerde kunst een bijzondere rol kan spelen in het overbrengen en/of onderstrepen van de boodschap van het Evangelie. ArsProDeo is een samenwerking aangegaan met ZOA, een noodhulporganisatie die mensen op de vlucht door een oorlog of een ramp, ter plekke helpt een nieuw bestaan op te bouwen.
ZOA werkt in 14 landen in de meest kwetsbare situaties. Op dit moment ook in Oekraïne, waar door een noodhulpteam gewerkt wordt aan het water- en winddicht maken van kapotgemaakte huizen en wordt geholpen bij het voorzien in de eerste levensbehoeften.

Samen hebben ArsProDeo en ZOA gekozen voor het thema ‘Licht’,  met als ondertitel: voor mensen op de vlucht. God brengt licht op donkere plekken. Zo mag het ons leven verlichten en dat van vluchtelingen wereldwijd. De expositie bestaat uit 22 heel diverse kunstwerken, zowel schilderijen als 3D-objecten die het thema op zeer verschillende manieren uitbeelden.