17 september: Preek van de Leek

Op zondag 17 september om 16.00 uur houdt Caroline Smeets in de Catharinakerk een Preek van de Leek. Caroline is klimaatburgemeester van Doetinchem. Zij zal aan de hand van bijbelgedeelten uit Genesis 1 en 2 haar visie delen hoe om te gaan met de planeet aarde.

In september staat de Catharinakerk in het teken van de schepping, met aandacht voor het klimaat, de natuur en zorg voor de aarde. Er is een expositie met als thema ‘In het begin… over de zeven scheppingsdagen’. Zeven kunstenaars uit de regio hebben zich door het scheppingsverhaal laten inspireren.
Voor de Preek van de Leek zijn we op zoek gegaan naar iemand met affiniteit voor dit onderwerp en de nodige bekendheid in de regio. Zo kwamen we terecht bij Caroline Smeets.

Caroline Smeets is sinds de Nationale Klimaatweek van 2021 klimaatburgemeester van Doetinchem.  Ze geeft praktische groene tips via haar website www.carolinesmeets.com  en via Instagram en YouTube onder de naam Green life with a smile. Via deze media wil zij mensen inspireren om duurzamere keuzes te maken in het dagelijks leven. Ze laat zien dat er verschillende keuzes gemaakt kunnen worden die het klimaat minder belasten. Met zelfontwikkelde tools wil zij een aanzet geven tot het veranderen van gewoontes.

Caroline legt uit: “Met Green life with a smile blog en vlog ik over de duurzamere keuzes die ik heb gemaakt en hoe leuk ik dat uiteindelijk vind. Dit kan een simpele keuze zijn als bijvoorbeeld vetbollen zonder netje kopen. Of ‘groene’ aandeelhouder worden en daarmee invloed hebben op het beleid van Shell tot meer plantaardig eten en bewuster met je koopgedrag omgaan. Dan gaat het gelijk ook over gewoontes veranderen en hoe je dat het beste kunt volhouden.”

In de Preek van de Leek zal Caroline Smeets het vooral over dat laatste hebben. Over hoe je de urgentie kunt voelen om te willen veranderen en daarmee te zorgen voor de planeet aarde. Aan het einde van de dienst liggen haar tools het ‘Starterspakket duurzamer leven’, de ‘Noodzaakmeter’ en de ‘Reiswijzer’ klaar om mee naar huis te nemen.

Zie ook de mini-vlog over haar Preek van de Leek op https://youtube.com/shorts/Ypqj9UhE1w0

Ds. Henk Makkinga is deze middag de gastheer en Elske te Lindert zorgt voor de muzikale omlijsting met medewerking van Jeroen Kraaijenbrink, trompet. Er klinkt muziek voor orgel en trompet en Elske zingt ‘For the beauty of the earth’ van John Rutter.

Na afloop is er gelegenheid om na te praten bij een drankje.

Over Caroline Smeets:
– Klimaatburgemeester Doetinchem vanaf oktober 2021
– Vennoot JC Future Advice – gericht op het geven van toekomstbestendig advies en training op het gebied van duurzaam ondernemen en leven – vanaf 2022
– Eigenaar Green life with a smile vanaf april 2022
– Eigenaar van Cadeaus met een Missie van jan. 2009 tot juli 2021. Een eenmanszaak met als missie producten te laten maken door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in opdracht van voornamelijk zakelijke klanten. De samenwerking bestond uit verschillende werkplaatsen, dagbestedingen en activiteitencentra.
– Andere maatschappelijke activiteiten zijn: medeoprichter en projectleider van stichting Open Fanfare Orkest en weekendgastgezin voor een meisje van 13