Massaal zingen voor de vrede

Zaterdagmiddag  25 november werd er op het Simonsplein in Doetinchem massaal gezongen voor de vrede. Op initiatief van ds. Ina Veldhuizen kwamen zo’n 600 mensen naar de Catharinakerk om samen met John Stinissen en zijn koor Sign of Friendship het lied One day te oefenen en vervolgens uit te voeren op het plein voor de kerk.

Het lied is geschreven door Bruno Mars en de Amerikaans-Joodse reggaezanger Matisyahu maakte het tot een hit. De zangers kwamen uit de hele Achterhoek, maar ook uit Lelystad, Deventer en Wychen.  “Dit is echt groot voor Doetinchem. Wij zingen voor vrede. Wij maken geen statement met een spandoek, maar doen dat met onze stem”, zegt John Stinissen in de Gelderlander.

Ina Veldhuizen kwam tot deze actie vanwege de beelden van slachtoffers van oorlogen en aanslagen die we elke dag te zien krijgen. “We zien het verdriet van de mensen om hen heen. De wereld is ingewikkeld geworden, de standpunten verharden. Je voelt je machteloos. Hoe kunnen we laten zien dat we vrede wensen? En dat we vooral met elkaar moeten blijven praten?”

Het kan dus ook zingend.