IKA-vakantieweken 2024

Vakantie. Er even tussenuit, even een weekje in een andere omgeving. Leuke dingen doen en nieuwe mensen ontmoeten. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd. Bijvoorbeeld omdat er extra zorg nodig is of omdat financiële middelen ontbreken. In die gevallen kan de diaconie van PG Doetinchem mogelijk helpen.

De diaconie werkt hierbij samen met twee instanties die vakantieweken organiseren: het Vakantiebureau (van de PKN) en IKA (InterKerkelijke vakantieweken Achterhoek en Liemers).

De IKA-vakantieweken staan bekend om de gezellige sfeer. Ze zijn bedoeld voor mensen die het prettig vinden om met vakantiegangers uit de eigen streek onder elkaar te zijn. In 2024 organiseert IKA twee vakantieweken, een naar Doorn en een naar Lunteren. De groepsgrootte is minimaal 36 en maximaal 44 gasten per keer.

Het Vakantiebureau is onderdeel van de Protestantse Stichting Diaconaal Vakantiewerk (PSDV) en verbonden met de PKN. Het bureau organiseert het hele jaar door vakanties voor

voor mensen voor wie het niet vanzelfsprekend is om op vakantie te gaan, bijvoorbeeld ouderen (met en zonder zorgvraag), mantelzorgers, mensen met een meervoudige beperking en gezinnen met weinig geld. Iedereen is welkom, ongeacht geloof of achtergrond. Elk jaar gaan er via het Vakantiebureau zo’n 2700 mensen een weekje naar een aangepaste hotel of maken een boottocht op het vakantieschip Prins Willem-Alexander. Ook worden er gezinsvakanties op een vakantiepark georganiseerd.

Begeleiding. Bij beide aanbieders is er altijd zorg aanwezig en vrijwilligers ondersteunen de vakantiegangers waar nodig. Er gaan gediplomeerde verzorgenden mee maar ook een pastoraal medewerker/voorganger. Tijdens de vakantieweek is er een gevarieerd activiteitenprogramma; uitstapjes, spelletjesmiddagen en muziekoptredens, maar ook een kerkdienst. Deelname aan de activiteiten is vrijblijvend.

Wilt u meer informatie en/of een brochure, dan kunt u contact opnemen met de diaconie van PG Doetinchem, e-mail: mail@greetje.net of laat een spraakbericht achter op 06-4342 8251.  Vanuit de diaconie wordt hulp geboden om zo’n groepsvakantie aan te vragen. Ook mensen die geen lid zijn van de aangesloten kerken zijn van harte welkom.
U kunt zich ook rechtstreeks wenden tot IKA, e-mail: ikapostbus@gmail.com / secretariaat: 06-4091 2081. Website: www.ikaachterhoekliemers.nl of tot het Vakantiebureau, e-mail: info@hetvakantiebureau.nl / website: www.hetvakantiebureau.nl