AFGELAST: Herdenking in Catharinakerk

Op zaterdag  21 maart is er in de Catharinakerk van 17.00 tot 18.00 uur de jaarlijkse herdenkingsbijeenkomst. Dan worden alle dodelijke slachtoffers herdacht van de bombardementen die Doetinchem troffen in maart 1945.

Burgemeester Mark Bouwmans, leerlingen van het Ulenhof College en een getuige van de Doetinchemse bombardementen vertellen over herdenken en over vrijheid. Ook Anwar Manlasadoon, die Syrië ontvluchtte, komt vertellen over de bombardementen op Aleppo waarvan hij getuige is geweest. Anwar woont nu in Arnhem.

De bijeenkomst wordt omlijst met indringende beelden en prachtige muziek, uitgevoerd door het Oost Gelders Symfonie Orkest. Enkele solisten en het orkest brengen het ‘Wiegelied voor Julia’ ten gehore. Dit is een compilatie van songs uit de rockopera Freyheyt.
De herdenking wordt afgesloten met het ‘Groot requiem voor Doetinchem’, dat voor deze gelegenheid  werd gecomponeerd door componist/pianist Teun van de Steeg. Hij voert zijn werk uit samen met genoemd orkest en het Oratoriumkoor uit Arnhem. Elske te Lindert zingt de sopraansolo’s.
De bijeenkomst wordt georganiseerd door de Stichting Catharina Cultureel in samenwerking met de gemeente Doetinchem, het Erfgoedcentrum Achterhoek en Liemers en de Stichting Doetinchem Herdenkt.

Foto: De ruïne van de Catharinakerk na de bombardementen. (Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed)