16 april: Andacht op Stille Zaterdag

Het is een mooie traditie: het Stabat Mater van Pergolesi in de Catharinakerk. De afgelopen twee jaar kon deze mooie Andacht niet doorgaan, maar dit jaar kan het weer op Stille Zaterdag, 16 april om 16.30 uur.
‘Stabat mater dolorosa’ zijn de beginwoorden van een gedicht op de Moeder Gods in haar smart om de gekruisigde Christus. Het betekent: ‘de moeder stond bedroefd’.

Van het Stabat Mater zijn door de eeuwen heen zeer veel toonzettingen verschenen, waarvan de versie van Pergolesi waarschijnlijk de bekendste is. De intieme bezetting van alleen twee zangstemmen, vier strijkers en kistorgel past uitstekend bij de ingetogen sfeer van de tijd tussen Goede Vrijdag en Paasmorgen.

U bent van harte welkom bij deze prachtige Andacht. De toegang is zoals altijd gratis. Met een vrije gift bij de uitgang kunt u ons steunen om deze tradities te blijven ontwikkelen en voortzetten. U zult begrijpen dat deze Andacht wat meer kosten met zich meebrengt, dus hopelijk geeft u genereus en komt u met velen!

In het kort:
– Stabat Mater, Pergolesi,